Kun juontajan tärkein työkalu on oma ääni, niin terveenä pysyminen on prioriteettilistalla kärjessä.

Syksyn rumba alkaa elokuun lopussa ja päättyy juuri ennen joulua – ja tänäkään syksynä ei ollut yhtään viikkoa, ettei olisi ollut juontokeikkaa. Parhaimmillaan on kahden keikan päiviä, esimerkiksi seminaari päivällä ja yritysjuhlan tai lätkämatsin juonto illalla. Loppuvuodesta on monta juontajan sesonkia päällekkäin: Black Friday-viikonloppu, kauppakeskusten joulunavaustapahtumat ja muut joulutapahtumat kauppakeskuksissa, yritysten pikkujoulusesonki sekä tänä vuonna vielä omat kiireensä juontajien kalentereihin toivat erilaisten EU-hankkeiden päättymisen johdosta järjestettävät päätösseminaarit.

Kun tahti on tiivis ja tapahtumattomia päiviä viikossa on harvemmin, sairastuminen ja äänen menetys on katastrofi. Ei pelkästään taloudellisesti itse juontalle, mutta myöskin asiakkaalle.

Tapahtumaa on voitu suunnitella liki vuoden ajan, juontaja on valittu hänen taitojen ja ominaisuuksien mukaan luomaan tapahtumasta ikimuistoisen täydellinen ja viime hetken sairastuminen olisi iso takaisku. Kukaan ei ole korvaamaton, mutta etenkin kanta-asiakkuuksissa juontaja on syystäkin luottopakki, jolla usein on henkisellä puolella suurempi rooli kuin ”vain” juontajan rooli. Tuttu ja tarkasti valittu juontaja tuo asiakkaalle mielenrauhaa tapahtumaan!

Nyt on voittajafiilis, kun osumaa ei vuoden kiireisimpänäkään aikana tullut! Mikä sinun työssäsi pistää jännittämään joka vuosi?

Kaisa Löfgren palkittiin Vuoden yksinyrittäjänä marraskuun lopussa. Palkitseminen tapahtui Porin Yrittäjien palkistemisjuhlassa Suomalaisella Klubilla juhlallisin seremonioin.

Porin yrittäjien puheenjohtaja Mikko Sundell kertoi lehdistötiedotteessaan palkitsemisesta seuraavanlaisesti: ”Kaisa Löfgren, Succee Oy:n perustaja, on arvostettu ja pidetty tapahtuma-alan taikuri ja visionääri. Kaisa ja Succee Oy on tunnettu tapahtumien järjestämisen mestarina jo vuodesta 2007. Succee tarjoaa tapahtumien pitkäaikaisen ja monipuolisen kokemuksen kautta kyvyn luoda palveluillaan unohtumattomia elämyksiä, olipa kyseessä kauppakeskustapahtuma, seminaari tai vaikkapa yritysjuhla.

Kaisan innovatiiviset näkemykset tapahtumiin sekä hänen taitonsa räätälöidä tapahtumat asiakkaan toiveiden mukaisesti ovat tehneet hänestä alan kärkiosaajan ja menestyjän. Succeen palvelutarjontaa on luovasti laajennettu vuosien aikana, ja samalla ketjuun on liittynyt, ja työllistynyt, mukaan uusia tapahtuma-alan ammattilaisia.

Tapahtumatalo Succeelta saat kaiken tapahtuman suunnittelusta jälkimarkkinointiin, sekä juontajasta huippuesiintyjiin. Arvostuksesta kertovat myös Succeen kattavat referenssit, joista löytyy monia tahoja, jotka luottavat kerta toisensa jälkeen Succeen ammattitaitoon. Kaisan käsissä tapahtuma saa siivet ja lento siivillä on keveä ja kipinöivä!”

Succee-perhe onnittelee sydämellisesti Kaisaa upeasta kunnianosoituksesta!

”Olen toteuttanut Kaisan ja Succeen kanssa isoja ja pieniä kauppakeskustapahtumia meillä Puuvillassa jo lähes kahdeksan vuotta. Haluan, että asiakkaamme kokevat elämyksiä jokaisella ostosreissullaan. Vaikka kauppakeskusarki toistaa usein itseään, tekemisemme ei saa kangistua kaavoihin. Kaisalla on ilmiömäinen kyky uudistua ja innostua. Tutut tapahtumat pysyvät raikkaina ja hullutkin ideat ovat mahdollisia toteuttaa.

Pitkäkestoinen yhteistyö Kaisan kanssa kertoo täydellisestä luottamuksesta siihen, että tapahtumat toteutetaan aina toiveiden mukaan, avaimet käteen ja viimeistä yksityiskohtaa myöten. Kävijämäärän ja myynnin kasvu ovat konkreettinen osoitus tapahtuman onnistumisesta. Suosittelen.”

Veera Forsbacka, markkinointipäällikkö Kauppakeskus Puuvilla

Olen Niklas Haapalainen, yksi Succeen juontajista. Succee on erikoistunut tarjoamaan maamme parhaimmat kaupalliset juontajat keikolle ympäri Suomea. Kun minulta kysytään, mikä on juontotyössä parasta? minulta löytyy selkeä vastaus: se onnistumisen tunne ja adrenaliini minkä koen kotimatkalla autossa onnistuneen juontokeikan jälkeen, on sanoinkuvaamaton ja samalla korvaamaton.

Päästääkseen siihen pisteeseen on hyvä ensin hahmotella itselleen mikä on hyvä juontaja, mitkä ovat ne askeleet mitä on otettava ja se reitti mikä on kuljettava, jotta saisi itsestä irti sen oman maximisuorituksen.

Minun mielestä hyvä juontaja on mielenkiintoinen hahmo, joka onnistuu äänellään ja olemuksellaan vangitsemaan kuulijan. Kun kauppakeskuksen asiakkaat ovat kuulolla, kuin kala koukussa konsanaan, on helpompaa tuoda esille kauppakeskuksen tai liikkeen ilosanomaa ja ennen kaikkea mielenkiintoisia tarjouksia. Kukaan meistä ei jaksa kuunnella ”numeroräppäriä” joka huutelee ilmoille numeroita ja tarjousprosentteja toinen toisen perään.

Onnistuneella juontokeikalla juontaja tuo esille kampanjapäivien loistokkaat tuotteet sillä tavalla, että asiakas kokee tunteen siitä ettei ilman näitä tuotteita pysty elämään. Otteen on oltava inhimillinen, arkinen mutta ennen kaikkea samaistuttava. Hyvä juontaja pukee juonnoillaan asiakkaalle ostohousut jalkaan sekä toimii asiakkaan sijoitusneuvojana läpi koko shoppailupäivän ja opastaa löytämään ne tuotteet mitä asiakas ei vielä aamulla herätessä tiennyt tarvitsevansa. Tärkeä ominaisuus hyvässä kaupallisessa juontajassa on myös tilannetaju ja yhteistyökyky. Juontopäivän aikana on elintärkeää kommunikoida kauppiaiden kanssa. Näin saadaan tieto asiakkaiden ostokäyttäytimisestä ja yhdessä saadaan ohjattua asiakkaat oikeaan suntaan. Vaikka mikrofonin varressa roikkuu vain yksi solisti, on hyvä muistaa että tämä on kuitenkin tiimityötä.

Olen urheilullinen, luonnosta nauttiva muotitietoinen hahmo. Paljon aikaa tulee vietettyä talvisin hiihtoladuilla ja kesäisin golfkentillä. Profiloisin itseni myös maailmanluokan penkkiurheilijaksi. Olen mukana pyörittämässä jääpallo-aiheista podcast-sarjaa ja kotimaisen Bandyliigan otteluita on tullut selostettua jo kolmen kauden verran. Tämä on mielestäni ollut hauskaa puuhasteltavaa ja todella innostavaa päästä lähelle suomalaista huippu-urheilua. Haluan myös tuoda vahvasti esille kaksikielisyyteni. Olen täysin kaksikielinen ja juontaminen onnistuu lennosta ja jouhevasti sekä suomeksi että ruotsiksi. Olen kokenut tämän vahvuudeksi sellaisilla keikoilla jolloin kauppakeskuksessa on liikkunut suuri osa ruotsinkielisiä asiakkaita. Muutamalla ruotsinkielisellä juonnolla olen onnistunut luomaan heille tunteen siitä, että he ovat tervetulleita tapahtumaan ja heitäkin on huomioitu tapahtuman suunnitteluvaiheessa.

Koulutukselta olen kasvatustieteiden maisteri eli luokanopettaja mutta tällä hetkellä olen töissä risteilyisäntänä Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivällä laivalla. Tässä ammatissa kohtaavat suuri intohimo matkustamista kohtaan sekä kaikennäköisten ja taustaisten ihmisten kohtaaminen. Risteilyisäntänä toimiessa ja kaupallisessa juonnoissa löytyy paljon yhteistä. Jokainen päivä ja tapahtuma on aina uusi alku ja päästäkseen kunnialla maaliin pitää löytyä vahva tahtotila sekä kyky pitää langat käsissä sekä useampi rauta tulessa samaan aikaan.

Minulla on ollut kunnia tehdä Succeen joukkueessa juontokeikkaa jo muutaman vuoden ajan. Keikkapaikka ei ole automaattisesti aina kauppakeskus. Olen löytänyt itseni mikrofoni kädessä myös toreilla, urheiluhalleissa, jäähalleissa sekä festarilavalta. Tämä on tapahtumien suunnitteluvaiheessa hyvä pitää muistissa. Succeen rivistöstä löytyy aina sopiva juontaja joka luo tunnelmaa ja elävöittää tapahtumapaikkaa, oli kyseessä sitten pieni tai isompikin tapahtuma. Pysyäkseen huipulla ja ansaitakseen asiakkaan luottamus, on juontajan pakollista pysyä omalla huipputasollaan ja kehittää osaamistaan. Kukaan meistä ei ole täydellinen eikä valmis juontaja. Se on myös osa tätä ammattia joka kiehtoo minua ja samalla sparraa tykittämään vielä kovempaa seuraavalla keikalla.

Jokainen Succee-juontaja™ on todellinen kauppakeskustapahtumien ammattilainen ja lupaamme, että valitsemalla tapahtumaasi kauttamme juontajan, saat sitä mitä toivot. Jos et ole tyytyväinen, unohdetaan lasku!

Saadessamme asiakkaalta tarjouspyynnön juontajasta, kartoitamme aina monin eri kysymyksin minkälaisesta tapahtumasta on kyse, kenelle tapahtumaa järjestetään, mikä on tapahtuman tavoitteena sekä minkälaisen roolin juontaja halutaan ottavan.  Jotta osaamme tarjota tapahtumaan oikeanlaisen juontajan, tulee meillä olla tieto siitä, mitä asiakas toivoo juontajalta. Millainen tapahtuma – sellainen juontaja!

Succee täytti loppuvuodesta 15 vuotta ja yksi ihan ensimmäisistä asiakkaistamme on ollut Kauppakeskus Mylly ja edelleen he ovat meidän asiakkaamme. Tänäkin keväänä Myllytys-päivillä on mukana kolme eri juontajaa, jotka luovat asiakkaille tarpeita, kertovat liikkeiden huikeista valikoimista ja tuovat esille Maailman ihmeellisimmän raisiolaisen kauppakeskuksen tarjontaa. Succee-juontaja™ osaa puhua samaa kieltä niin kauppakeskuksen markkinoinnin, liikkeiden yrittäjien ja esihenkilöiden kanssa ja ehkä kaikkein tärkeimpänä, juontajamme osaavat paketoida liikkeiden ja kauppakeskuksen sanoman niin, että kassakoneet kilisevät ja kuittikoneet laulavat.

Jokainen Succee-juontaja™ omaa omat vahvuutensa kaupan- ja viihteen saralta. Kurkkaa täältä juontajien esittelyvideoita ja bongaa tuttuja ääniä tai tutustu uusiin juontajavaihtoehtoihin:

Pia Rannikko on yksi ensimmäisistä juontajistamme ja Pia onkin juontaja, jonka kauppakeskukset bookkaavat tapahtumaansa vuosi toisensa jälkeen. Pia on juontanut vuosia mm. Sokoksen Kutsu Kauneuteen-viikoilla, vauhdikkaimmilla 3+1 päivillä ja Hulluilla Päivillä. Pia on vuosia toiminut sisustusliikkeen myymäläpäällikkönä ja ollut avaamassa erään ketjun uusia myymälöitä eri puolilla Eurooppaa, joten Pialla on kokemusta myös ”tältä puolelta pöytää”. Kurkkaa Pian esittelyvideo TÄSTÄ ja ihastu.

Puolestaan tunnelmasta täysin toiseen – tapahtuma jonne kaivataan energiaa, räjähtävää tunnelmaa ja todellista urheilujuhlan sykettä & yleisön huudatusta – tsekkaa Aleksi Halenin esittelyvideo TÄSTÄ, olisiko hän sopiva teidän vaikkapa sporttitapahtumaan?

Kuten sanottua, millainen tapahtuma – sellainen juontaja! Jos etsit jotain muuta, lisää Succee-juontaja™ esittelyvideoita löydät TÄÄLTÄ.

Muistathan Succee-juontaja™ takuun, jos et ole tyytyväinen, unohdetaan lasku! 

Livetapahtumissa on vain yksi mahdollisuus onnistua, koska uusintaottoja ei voida tehdä oikean yleisön edessä. Tästä syystä valmistautuminen onkin kaiken A & O. Minulla, eli Succee-juontaja™ Kaisalla, on takana yli tuhat juontopäivää. Nämä valmistautumisvinkit on siis todellakin testattu toimiviksi, ja sopivat erityisesti yritysjuhlien juontamiseen:

Kunnon taustatyö

Usein ennen yritysjuhlaa tapaan vastuuhenkilön taikka tiimin, joka on vastuussa juhlan järjestelyistä. Tässä tapaamisessa käymme läpi illan tavoitetta, aikataulua, illan roolitusta, dress codea, esiintyjiä sekä isoja kokonaisuuksia. Tapaamisessa käymme myöskin läpi pieniä yksityiskohtia, kuten puhujien titteleitä, illan muita aktiviteettejä ja käytännön järjestelyitä. Mitä enemmän tiedän illan kulusta, vieraista ja toiveista, sitä paremmin pystyn valmistautumaan itse juhlapäivään.

Jos juhlaan osallistuu arvovaltaisia vieraita, tulee myöskin selvittää miten heidät illan aikana mahdollisesti huomioidaan juonnoissa, miten heitä puhutellaan, miten heidät on plaseerattu, ja myöskin turvallisuusnäkökulma tulee muistaa.

Odotukset juontajalle

Tapaamisessa on myöskin tärkeää selvittää, mitä asiakas odottaa juontajalta. Minkälaisena juontajana he toivovat henkilön tapahtumassa olevan? Onko juontaja taustalla kuljettaen illan soljuvasti eteenpäin hieman kuin ”sivuhahmona” vai haluavatko tilaajat, että juontaja ottaa suuremman roolin ohjelman sisällöstä ja tapahtuman kasvona? Jotta kysyntä ja tarjonta kohtaa, kannattaa sopia yhteiset mielikuvat illan tunnelmaan ja juontajan rooliin liittyen.

Mitä ylle?

Pukeutuminen on aina viesti. Ja vielä kun ollaan lavalla, parrasvaloissa ja parhaimmillaan satojen katseparien kohteena, on tärkeää panostaa ulkonäköön. Juontajan huoliteltu pukeutuminen, kampaus ja meikki kunnioittavat asiakkaan tärkeää iltaa. Itse pukeudun ennemmin hieman yli kuin alle.

Succee-vinkki: Ota huomioon yrityksen ja brändin värimaailma! Asua valitessani pidän itse aina mielessäni firman värit – Vaikka vaatekaapissani onkin kiitettävä valikoima iltapukuja, niin ihan kaikkia värejä ei sieltäkään löydy. Tällöin luotan aina varmaan mustaan taikka tummansiniseen. Mutta tässäkin yksityiskohdassa kannattaa tehdä ”kotiläksynsä”. Väri mitä aina kannattaa välttää, on yrityksen lähimmän kilpailijafirman väritys. Esimerkiksi K-ryhmän tapahtumaan ei kannata mennä S-ryhmän vihreässä tai vastaavanlaisesti S-ryhmän kekkereihin ei sovi laittaa ylleen plussapallon oranssia.

Itselleni on myös tärkeää, että ylläni on mukavat vaatteet. Mukavan työjuhlavaatteen kriteerejä ovat mm:

  • Ne ovat miellyttävät yllä. Ei tarvitse murehtia, näkyykö mekosta läpi voimakkaan lavavalaistuksen takia. Ne eivät hierrä, kierrä tai purista vaan voin rauhassa keskittyä juontamiseen.
  • Jalassa on sellaiset korkkarit, mitkä on sisäänajettu ja pystyn ottamaan juoksuaskelia niiden kanssa sekä kulkemaan lavalle turvallisesti. Päivät on yleensä pitkät, joten kenkien kanssa tulee pystyä kävelemään koko pitkä päivä.
  • Yksinkertaisesti sanottuna vaatteiden tulee olla sellaiset, joissa tunnen itseni upeaksi ja joissa olen itsevarma.

Juontotekstien suunnittelu & hionta

Valmistautumisen tärkein kohta on ehdottomasti juontojen suunnitteleminen. Vanha sanonta ”You never get a second change to make a first impression” pitää paikkansa myös juontojen suhteen. Juhlan juontojen tulee heti ensisanoista lähtien tehdä vaikutus yleisöön, nostaa tunnelma toivotulle tasolle ja tehdä tapahtumasta Tapahtuma. Kun olen suunnitellut puheeni ja eleeni huolella etukäteen, illasta tulee varmasti suuri succee!

Sydän lyö tuhatta ja sataa, kädet tärisevät, rummutat jalalla tahtia, ääni värisee, kasvot punoittavat, vatsaan sattuu ja ajatus ei kulje. Kuulostaako tutulta? Jännittäminen kertoo siitä, että tapahtuma taikka esiintyminen on meille tärkeä ja haluamme onnistua työssämme.

Jännittäminen on luonnollista ja siinä ei ole mitään hävettävää. Melkein kaikkia meitä jännittää joskus. Niin tapahtumajuontajia, rokkikukkoja, poliitikkoja kuin uutisankkureitakin. On normaalia, että uudet tilanteet jännittävät. Kannattaa muistaa, että esiintymisjännityksen kanssa voi oppia toimimaan ja pahimmasta jännityksestä voi päästä eroon. Esiintyminen ja juontaminen on taito siinä missä mikä tahansa taito. Mitä enemmän juontaa ja harjoittelee, sitä paremmaksi tulee. Kokemuksien myötä myös jännittäminenkin helpottaa.

Tässä viisi vinkkiä miten itse selätän jännityksen ja käännän ”perhoset vatsassa” voimavaraksi:

1. Valmistaudu hyvin

Oli kyseessä ison taikka pienen tapahtuman juontotilaisuus, aina tulee valmistautua hyvin. Valmistautuminen on jo puoli voittoa! Kun tiedät minkälaisesta tapahtumasta on kyse, minkälaiset odotukset juontajalle on asiakkaalla, miten tapahtuman aikataulu ja juonnot etenevät – osaat asennoitua esiintymiseesi etukäteen. Lue parhaat vinkkini valmistautumiseen täältä.

2. Juontokortit

Vaikka itse olen tehnyt juontokeikkoja liki 20 vuoden ajan ja ammattitaitoni juontajana on sellainen, että pystyn hoitamaan kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin tilanteet vaikka 30 000 hengen festariyleisön edessä kolmella eri kielellä kylmiltään, niin lavajuonnoissa mulla on lähes aina toisessa kädessä juontokortit. Juontokorteissa on yleensä kirjoitettu aikataulu, puhujien nimet ja tittelit sekä jos on jotain tärkeitä asioita, jotka on pakko muistaa tuoda esille tietyssä juonnossa asiakkaan toiveesta, ne on juontokorteissa myöskin.

3. Treenaa

Kun olet tehnyt ennakkovalmistelut ja ne juontokortit keikkaa varten hyvin – treenaa. Puhu itseksesi kuin olisit keikalla. Mitä sanot ensimmäiseksi, pohdi mitä ensimmäisen juonnon aikana tulee tuoda esille. Toista ensimmäistä juontoasi niin monta kertaa, että olet tyytyväinen ja puheestasi tulee oikea juonto – kuten livetilanteessa.

Siirry peilin eteen ja tee samaa. Kun juontosi on valmiiksi hiottuna timantiksi, esiinny vaikkapa kaverillesi, perheenjäsenelle taikka jollekin muulle, niin että sinulla on yleisöä.

Itse muistan edelleenkin yhden juontokeikan alkuspiikin ulkoa liki 20 vuoden takaa, Viking XPRS:n vesillelaskun tervetuloatoivotukset suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tällöin paikalla oli Suomen elinkeinoelämän silmäätekevät ja Viking Lineltä tuli uusi laiva 18 vuoden tauon jälkeen, joten ilmassa oli todellakin suuren juhlan tuntua. Tämä oli ensimmäisiä sellaisia suuria juhlallisuuksia, joita olen ollut juontamassa ja edelleen muistan miten juonnot menivät. Protokolla vesillelaskussa on yksityiskohtia ja traditioita täynnä, joten tätä seremoniaa varten treenasin ja treenasinkin monta päivää! Pelkästään vesillelaskun terminologia kaikilla kolmella kielellä oli vaativaa.

Joten paras ohje mitä voi uudelle juontajalle antaa on, että treenaa, treenaa ja vielä kerran treenaa!

4. Tsekkaa että kaikki toimii

Menen aina tapahtumapaikalle hyvissä ajoin, tapaan asiakkaat siten, että minulla on hyvin aikaa käydä vielä viime hetken jutut heidän kanssaan läpi. Itse haluan käydä fiilistelemässä miltä tapahtumatilassa näyttää, varmistaa mitä kautta lavalle mennään ja samalla myöskin teknikoiden kanssa testata mikkien toimivuus ja antaa heille mahdollisuus tehdä sopivat säädöt äänentoistolaitteisiin, jotta ääneni kuuluu heti ensimmäisistä sanoista alkaen parhaalta mahdolliselta.

Nyt kun tiedän, että tekniikka varmasti toimii, asiakkaalla on kaikki hyvin – tiedän, että keikka tulee menemään hienosti. Kaikki on kunnossa. Ei tarvitse jännittää h-hetkellä.

5. Muista hengittää

Jos jännitys iskee päälle tai olet ylivirittyneessä tilassa, muista hengittää. Vedä henkeä nenän kautta sisään hitaasti laskemalla kolmeen ja puhalla hitaasti suun kautta ulos laskemalla kuuteen. Hengityksen tasaaminen vaikuttaa autonomiseen hermostoon ja rauhoittaa ylikierroksilla käyvää kehoasi.

Muista hengittää myös esiintymisen aikana 😉

Loista lavalla ja ole upea!
toivottaa Kaisa

Miksi kannattaa valita ammattijuontaja? Kun tilaat ammattilaisen, voit luottaa siihen, että juontaja on valmistautunut hyvin, hänellä on yllään tilaisuuden luonteeseen sopivat vaatteet, ja niin yritykseen, vieraisiin kuin tapahtuman yksityiskohtiin on perehdytty hyvin ennakkoon. Ammattilainen myös viimeistelee käsikirjoituksen Sinun kanssasi niin, että oikeat asiat tulee kerrottua oikealla hetkellä ja toivotulla tavalla. 

Kokeneella juontajalla on aina homma hallussa, joten sinä saat keskittyä muihin tapahtuman yksityiskohtiin,  juhlia hyvillä mielin tai vaikkapa nauttia seminaarin annista. Koska juontaja osaa hommansa, tapahtuman järjestäjän – eli sinun – ei tarvitse jännittää miten ohjelma lavalla soljuu eteenpäin. Hyvä juontaja tuo tullessaan ammattitaitonsa ja kaupan päälle saat mielenrauhaa.

Ammattijuontaja on monissa liemissä keitetty, hän osaa lukea tilannetta ja vie tapahtumaa eteenpäin suunnitelmien mukaan sekä huolehtii, että tapahtuman tavoitteet toteutuvat.  Hyvä juontaja pitää myöskin tapahtuman tunnelman katossa, huolehtii aikataulusta, kertoo vieraille tapahtuman onnistumisen kannalta tärkeitä tietoja, esittelee puhujia sekä esiintyjiä ja todellakin luo tapahtumaan toivottua fiilistä.

Tapahtuman onnistumisen kannalta juontajalla on erittäin suuri merkitys, ja käsi kädessä kulkee myöskin vähintäänkin samankokoinen vastuu.

Juontaja on se kaiken kokoava tekijä, joka tekee tapahtumasta tapahtuman!